اصولا حوزه مجسمههای شهری در حیطه مناسبات، اختیارات و تگذاریهای شهرداری و سازمان زیباسازی شهری است. در همین راستا باید این پرسش مطرح شود که آیا تقلیل دادن تمام وجوه و امکانات مدیوم مجسمههای شهری به سردیس، ت درستی است یا خیر؟ که در پاسخ به آن باید گفت که به طور قطع درست نیست.
او ادامه میدهد: یکی از اصلیترین تهای شهرداری و سازمان زیباسازی شهری این است که قیمت و هزینه ساخت سردیس نسبت به سایر وجوه مجسمهسازی شهری کمتر است. همچنین ساخت سردیس راهکار سریعتر و راحتتری است. به نظر میآید بخشی از تهای سازمان زیباسازی از طریق برگزار کردن سمپوزیومها این امکان را برایشان فراهم میسازد تا به سرعت و در زمان خیلی محدودی مثلا یک ماه کل سمپوزیوم برگزار و مثلا ۲۰ تا ۳۰ سردیس ساخته شود. این امر هم هزینه کارشان را پایین نگه میدارد و هم اینکه زمان کوتاهی به عنوان کارفرما از آنها میگیرد و خیلی زودتر هم به نتیجه میرسند.
رنگچی با بیان اینکه ساخت سردیس به لحاظ مفهومی سوژه کم خطرتری است و نتیجه آثاری که ساخته میشود قابل پیش بینی است، توضیح میدهد: درواقع زمانی که مجسمهای مانند سردیس در سطح شهر نصب میشود، آن اثر از فردی که همه آحاد ملت اعتقاد دارند باید سردیس آن ساخته شود، تجلیل میکند و شاید تنها نقدی که به آن وارد شود، ساخت بد آن اثر باشد. به طور کلی در مفهوم اثری مانند سردیس، پیام ی وجود ندارد و چون هزینه کمی صرف ساخت آن میشود، در صورت بد بودن کار، کسی بابت هزینه صرف شده برای آن شکایتی نخواهد داشت.
خبرنگار پارسی سردیس ,ساخت ,شهری ,هزینه ,ساخته ,سازمان ,ساخت سردیس ,سازمان زیباسازی ,مجسمههای شهری ,زیباسازی شهری منبع
درباره این سایت